Discurs de Sento Beguer en el ple extraordinari per a donar compte de l’informe de la Sindicatura de Comptes sobre l’Ajuntament de Torrent.

Amb el permís del Ple, voldria fer una sèrie de consideracions sobre l’informe de la sindicatura de comptes sobre el control intern de l’Ajuntament de Torrent en l’exercici 2010.

No obstant, i com avançament previ a la meua intervenció, he de dir que encara estic esperant que el Govern d’este Ajuntament porte a este Plenari l’informe que la Sindicatura va efectuar en l’any 2005. Dic açò perquè és un contrasentit donar compte de la gestió del 2010 quan encara no s’han presentat la del 2005. Crec que aquesta manera de fer les coses és una falta de respecte davant el principal òrgan de fiscalització de la comunitat autònoma.

Anant ja a l’informe corresponent a l’any 2010, destaquen en el mateix les següents qüestions apuntades per la Sindicatura:

Este punt és un tema que hem denunciat en repetides ocasions des dels grups de l’oposició, falta d’informació, documentació incompleta, peticions no ateses, i li vaig a posar dos exemples recents:

– Nosaltres presentarem un escrit el dia 26 de gener adreçat a la tresoreria general demanant informació en relació a impostos, taxes, llicències, autoritzacions i tributs liquidats per la universitat Catòlica, així com de la pòlissa d’assegurança i justificació dels pagaments corresponents a la reposició i adaptació d’elements urbanístics afectats per l’obra. Encara estic esperant contestació des de fa 50 dies.

– També en un punt d’este mateix plenari, en concret l’aprovació definitiva del Pressupost de 2012, no hem tingut accés al pressupost definitiu corregit després d’haver-se aprovat per este Plenari 2 esmenes del nostre grup i tres del grup del PSOE durant el tràmit de l’aprovació inicial del pressupost del dia 29 de desembre de 2011.
També podria dir, en referència a anys anteriors, que hem demanat en repetides ocasions un llistat de totes les factures pagades per la corporació, i no ens han sigut facilitades, per exemple les de l’any 2010.

2) En quant a la política de subvencions d’este Ajuntament, el síndic posa de manifest el poc de control que existeix sobre les mateixes, la falta de concurrència competitiva en les àrees de cultura i esport i una sèrie de mancances sobre els següents aspectes:

– No s’acrediten degudament els requisits per sol·licitar les subvencions.

– Incompliment de l’article 23 de la llei de subvencions en quant als criteris de valoració de les sol·licituds.

– Vulnerant també l’article 23, no es publiquen les concessions de les subvencions quan legalment pertoca.

– En les justificacions de les subvencions no es comprova:

a) Que l’import de les subvencions concedides no supere el cost de l’activitat subvencionada.

b) Que no se subvencionen interessos deutors en comptes, ni recàrregues, interessos o sancions administratives.

c) Tampoc es comprova el mitjà de pagament efectuat pel beneficiari

d) No comprovació de la realització de l’activitat subvencionada.

e) La no vinculació del pressupost per a la totalitat de l’activitat demanada per a la subvenció.

Sobre aquest aspecte de les subvencions el grup de Compromís va presentar una sèrie d’al·legacions a l’Ordenança municipal de Subvencions que anaven en la línia dels defectes apuntats pel Síndic de Comptes.

Vostes les rebutjaren totes argumentant que no procedien perquè era redundar en els requisits de la Llei de subvencions… uns requisits que com observem no s’acomplixen per molt que l’oposició presente mocions intentant arreglar este desaguisat. (POLÍTICA DE SUBVENCIONS pàgines 16, 17 i 18 de l’informe).

3) En quant a les contractacions fetes per l’Ajuntament, el síndic recomana confeccionar un índex on s’arrepleguen els expedients de contractació i la correcta cronologia dels tràmits, i que es porte digitalment i en paper. Que jo sàpia tampoc s’ha arreglat esta falta de transparència que afecta una parcel·la tan important de la gestió municipal. (pàgina 18 de l’informe).

4) En quant a l’àrea econòmica n’hi han alguns aspectes especialment greus. El Síndic es queixa, tal i com hem denunciat des de Compromís, que l’Ajuntament encara no ha presentat davant la Sindicatura els Comptes Generals corresponents als exercicis 2009 i 2010. (pàgina 19 de l’informe).

També menciona que l’Ajuntament no ha aplicat les recomanacions efectuades en l’informe de la Sindicatura de l’any 2005. Informe que com deia no s’entén que no s’haja portat a aquest plenari, segurament perquè els únics informes que li interessen a este govern són els informes privats que compra a la consultora Garrigues.

La falta de transparència també afecta al propi pressupost, ho dic perquè el Síndic denuncia que les pàgines que integren l’expedient enquadernat del pressupost no estan numerades ni diligenciades, això significa que no es garanteix que els documents del pressupost siguen els que realment va aprovar el Ple de l’Ajuntament… increïble però així funcionem.

En quant a les inversions, el síndic destaca el desfasament existent en les inversions entre el que vostés preveuen i el que finalment es realitza. També destaca que quan planifiquen les inversions no estimen el cost del seu manteniment. En paraules planes, el Síndic denuncia que vostés no tenen en compte si les inversions fetes podran o no ser mantingudes en un futur. Per un altra banda afirma que el govern compta amb un Pla d’inversions però que tampoc acomplix els terminis que figuren en els mateixos. (Pàgina 20 de l’informe).

Tampoc veig que vostés hagen aplicat les mesures de transparència que recomana el Síndic, sobretot en la informació del pressupost que hauria de figurar en la pàgina web, en concret vostés no publiciten: (pàgina 21 de l’informe).

– Les modificacions del pressupost aprovades pel Ple de l’Ajuntament.

– L’Execució trimestral del pressupost. Eixa informació per no tindre-la no la tenim ni els grups de l’oposició

– Per últim tampoc es publicita cap execució del pressupost, ni trimestral, ni semestral ni anual.

5) En quant a la comptabilitat, el síndic denuncia els següents aspectes: (pàgines 24 i 25 de l’informe).

a) La comptabilitat no es porta al dia.

b) La comptabilitat de tots els fets econòmics no s’ajusta als principis de comptabilitat generalment acceptats.

c) No està regulat el termini en què s’ha de subministrar informació a este Ple de l’Ajuntament sobre l’execució dels pressupostos i els moviments de tresoreria.

d) No subministren informació sobre el patrimoni municipal del sòl, ni efectuen un seguiment sobre les despeses i recursos que afecten aquest patrimoni.

e) No es comptabilitzen les amortitzacions ni es periodifiquen els interessos.

6) Endeutament.

El Síndic alerta que durant els anys 2008, 2009 i 2010 la gestió de l’equip de govern ha portat a l’Ajuntament a tindre estalvi negatiu per uns valors de 990.451€, en 2008, 4.532.724€ en 2009 i 3.498.675€ en 2010. El Síndic posa en rellevància l’increment significatiu del deute, tant a llarg com a curt termini i recomana que en la pàgina web figuren les dades sobre endeutament i estabilitat pressupostària.

L’informe de sindicatura també destaca l’enorme forat de tresoreria que pateix l’Ajuntament, en concret els Romanent negatius de 8.704.838€ en 2008, 4.996.861€ en 2009 i 9.087.477€ en 2010, desviacions que suposen un autèntic desgavell entre les quantitats que pressuposta el govern municipal i les que després es produïxen en la realitat.

I per què passa tot açò? perquè el govern municipal continua a la seua, no té en compte ni valora les al·legacions que li presenta l’oposició quan s’elaboren els pressupostos. INCÍS: Miren vostés, nosaltres presentarem 34 al·legacions al pressupost de 2012 i ens acceptaren 2, que a més afecten partides molt reduïdes, nosaltres tots els anys advertim que quan vinguen les liquidacions es produiran desfasaments enormes, en concret l’últim forat que coneguem és eixe de més de 9 milions de romanent negatiu de tresoreria; I VOSTÉS FRONT AIXÒ ES DEDIQUEN A DIR QUE, O BÉ “MIENTEN”, O BÉ “QUE NO TIENEN NI IDEA”.

La Sindicatura de Comptes no mentix senyors regidors del Partido Popular, tan sols constata un fets que nosaltres portem denunciant des de fa molts anys. La Sindicatura, dins de les seues responsabilitats ha posat a cadascú en el seu lloc.

Per acabar en este punt de l’ordre de la sessió voldria dir que l’equip de govern va presentar, en el seu moment, 42 al·legacions a l’informe de la Sindicatura.
D’estes 42 el Síndic va rebutjar 33, va acceptar 7 i va considerar incloure comentaris en 2.

No obstant cal dir que, de les 7 al·legacions acceptades a l’equip de govern, ninguna d’elles fan referència als fets que he explicat en la meua intervenció.

El resum a tot allò és que un òrgan legal, fiscalitzador i totalment independent ha posat els punts sobre les ies en la gestió feta en este Ajuntament,

Com a conclusió final li diré als membres d’este govern municipal que eleven les recomanacions del Síndic de Comptes a la categoria de prioritat absoluta, tal i com fan vostés amb els informes que compren a assessoria privada Garrigues, empresa que informa el que vostés volen que diga.